رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت
رساله دانشکده هنر و معماری شامل ۳۸۰ صفحه مطالعات کامل به صورت فایل word می باشد.
توضیحات:رساله دانشکده هنر و معماری – پایان نامه معماری ارزان قیمت
رساله دانشکده هنر و معماری شامل ۳۸۰ صفحه مطالعات کامل به صورت فایل word می باشد.
فهــرست مطالب
عنوان صفحـه
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۲
۱-۲ تعریف مساله ۳
۱-۳ سابقه تحقیق ۱۱
۱-۴ ضرورت انجام طرح ۱۷
۱-۵ اهداف ۱۹
۱-۶ نتیجه گیری ۲۱
فصل دوم: مبانی نظری طرح
۲-۱ مقدمه ۲۳
۲-۲ مفاهیم نخست ۲۴
۲-۳ آموزش معماری ۲۹
۲-۴ آموزش معماری در جهان ۳۲
۲-۵ سیستم ها و اهداف آموزش معماری در جهان ۳۴
۲-۶ آموزش معماری قبل از تاسیس دانشگاه ۳۹
۲-۷ آموزش معماری بعد از تاسیس دانشگاه ۴۱
۲-۸ آموزش معماری در دوران معاصر ۴۲
فهــرست مطالب
عنوان صفحـه
فصل دوم: مبانی نظری طرح
۲-۹ دیروز و امروز … ۴۷
۲-۱۰ ویژگی های رشته معماری ۵۱
۲-۱۱ گفت و گو با امروز ۵۷
۲-۱۲ نتیجه گیری ۵۹
فصل سوم: بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱ دانشگاه هنر توکیو ۶۱
۳-۲ دانشگاه هنر ومعماری سین سیناتی ۶۴
۳-۳ دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی ۶۷
۳-۴ باهاوس ۶۸
۳-۵ دانشگاه معماری لندن ۷۳
۳-۶ مدارس معماری ایتالیا ۷۳
۳-۷ دانشگاه معماری A.A ۷۳
۳-۸ دانشگاه MIT ۸۱
۳-۹ انستیتو شاهزاده ویلز ۸۳
۳-۱۰ دانشگاه اورگن ۸۴
فهــرست مطالب
عنوان صفحـه
فصل سوم: بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱۱ مدرسه هنر و معماری ایلینویز – فلوریدا ۸۴
۳-۱۲ هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری تهران ۹۰
۳-۱۳ نتیجه گیری ۹۲
فصل چهارم: اصول و ضوابط طراحی
۴-۱ مقدمه ۹۴
۴-۲ معرفی سایت پروژه ۹۵
۴-۳ آنالیز سایت ۹۹
۴-۴ مشهد در یک نگاه ۱۰۴
۴-۵ شرح برنامه دانشکده معماری و شهر سازی ۱۱۸
فصل پنجم: جمع بندی نهایی
۵-۱ مقدمه ۱۴۴
۵-۲ تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری ۱۶۶
۵-۳ نتیجه گیری ۳۴۰
فهــرست جداول
عنوان صفحـه
فصل سوم: بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱ یافته های نمونه های انتخابی مطالعات تطبیقی مدرسه های معماری ۱۹۰
فصل چهارم: اصول و ضوابط طراحی
۴-۱ ابعاد کتاب بر اساس آمار کتب انگلیسی زبان ۲۶۸
۴-۲ عرض راهروهای متقاطع ۲۶۹
۴-۳ فضاهای آموزش نظری ۲۹۸
۴-۴ فضاهای آموزش عملی ۲۹۹
۴-۵ فضاهای کمک آموزش ۳۰۰
۴-۶ فضاهای خدماتی ۳۰۱
۴-۷ فضاهای اداری ۳۰۲
۴-۸,۹ مجموع فضاها ۳۰۳
فهــرست جداول
عنوان صفحـه
فصل پنجم: جمع بندی نهایی
۵-۱ یافته های مطالعات زمینه در مورد خصوصیات اقلیمی ساختمان ۳۴۰
۵-۲ یافته های مطالعات زمینه در مورد سایت مجموعه ۳۴۱
۵-۳ یافته های مطالعات پایه در زمینه کمبود ها ۳۴۲
فهــرست تصاویر
عنوان صفحـه
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ نمایی از دانشکده هنر دانشگاه تهران ۳۴
فصل سوم: بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱ نمایی از دانشکده هنر توکیو ۱۳۸
۳-۲ نمایی از دانشکده هنر توکیو ۱۳۹
۳-۳ نمایی از کتابخانه دانشکده هنر توکیو ۱۴۱
۳-۴ نمایی از کتابخانه دانشکده هنر توکیو ۱۴۱
۳-۵ نمایی از اتلیه دانشکده هنر توکیو ۱۴۲
۳-۶ نمای داخلی از دانشکده هنر توکیو ۱۴۶
۳-۷ نمای داخلی از دانشکده هنر توکیو ۱۴۶
۳-۸ نمایی از دانشگاه سین سیناتی ۱۴۷
۳-۹ نمایی از دانشگاه سین سیناتی ۱۴۸
۳-۱۰ نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی ۱۴۹
۳-۱۱ نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی ۱۴۹
۳-۱۲ نمای داخلی از دانشگاه سین سیناتی ۱۴۹
۳-۱۳ نمای داخلی دانشکده شهید بهشتی ۱۵۲
فهــرست تصاویر
عنوان صفحـه
فصل سوم: بررسی نمونه های موردی داخل و خارج
۳-۱۴ مدرسه باهاوس ۱۵۵
۳-۱۵ مدرسه باهاوس ۱۵۷
۳-۱۶ نمای داخلی مدرسه باهاوس ۱۵۸
۳-۱۷ دانشکده A-A لندن ۱۶۱
۳-۱۸ کلاس هاس بررسی و انتقاد دانشکده A-A لندن ۱۶۳
۳-۱۹ کلاس عملی دانشکده A-A لندن ۱۶۳
۳-۲۰ کارگاه دانشکده A-A لندن ۱۶۴
۳-۲۱ آتلیه دانشکده A-A لندن ۱۶۵
۳-۲۲ آتلیه دانشکده A-A لندن ۱۶۶
۳-۲۳ نمونه کارهای دانشجویان دانشکده A-A لندن ۱۶۷
۳-۲۴ نمونه کارهای دانشجویان دانشکده A-A لندن ۱۶۷
۳-۲۵ نمونه کارهای دانشجویان دانشکده A-A لندن ۱۶۸
۳-۲۶ نمایی از دانشگاه MIT ۱۶۹
۳-۲۷ نمایی از دانشگاه MIT ۱۷۰
فهــرست نقشه ها
عنوان صفحـه
سایت پلان ۳۴۳
پلان طبقه همکف ۳۴۴
پلان طبقه اول ۳۴۵
پلان طبقه دوم ۳۴۶
پلان ستون کذاری ۳۴۷
پلان تیرریزی ۳۴۸
نمای جنوبی و شرقی ۳۴۹
برشA-A , B-B ۳۵۰
فایل مطالعات به صورت word می باشد.
فصل اول
1- 1 مقدمه
آغازی بر تحقق ایده ی طراحی دانشکده معماری و شهرسازی
هنر قدرت هنرمند در نمایاندن احساس واندیشه خود است،به این ترتیب معمار به عنوان یک هنرمند موظف به ساماندهی فرم های مبتنی بر این ادراک خواهد بود که می تواند شامل اشکال و عملکردهای نوین وحاوی معانی ضمنی خود باشد .تعریف کردن مجموعه ای تحت عنوان دانشکده هنر ومعماری ،موضوعی که شناخت مفهومی آن گریبانگیرچالشی عمیق در سطح جامعه ما و حتی جهان است.کاری بس دشوار و نیازمند فضایی است که حداقل پیشینه اخلاقی آن بدون ابهام باشد. دانشکده هنر ومعماری در چنین جامعه ای در جهت تربیت علاقمندانی است که به نوعی خود را در مسیر این شناخت قرار داده اند.از سوی دیگر نیاز به آموزش معماری وشهرسازی در عصر امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می شود نیازی است برای پاسخگویی در رسیدن به کیفیت برتر برای آرامش انسانها.
آنچه که امروز ما از آن به عنوان معماری یاد می کنیم در حقیقت یا وامدار گذشته خودمان است ویا از آن سوی مرزها بر ما وارد گشته است .عکس العمل ها در مواجه با این گونه دگرگونی که این چنین بر ما وارد می شود باید به گونه ای باشد که پیوند انسانها را با گذشته خود نابود نسازد.نیاز به آموزش معماری برای کسانی که می خواهند به چهار چوب این فن وهنر متعهد باشند امری است ضروری تا آگاهانه وازروی اختیاربه تشریح وتعدیل آنچه که بر آنها وارد می شود بپردازند.این امر میسر نیست مگر با احاطه بر این هنر گرانقدر که ارتباطی مستقیم با انسان وچگونگی رفتارهای ایده آلیستی این موجود توانا دارد. در این تحول آموزش معماری نه تنها باید در جهت وارداتی به تربیت افرادی بپردازد که خود مبدع و طراح و مدرک چهارچوب آنچه بر انسان می گذردباشد.در جایگاه کنونی این امر به نحو احسن میسر نخواهد شد مگر در سایه یک آموزش آکادمیک در جهت متعالی تمام عوامل یاد شده.
موضوع فضا و امکانات آموزش معماری نقش مهمی را در عرصه فعالیت های مربوطه به این رشته بازی می کند وصد البته در بسیاری از مراکز آموزشی ایران به شکل مطلوب مورد بررسی وتوجه قرار نگرفته است.آموزش مطلوب معماری اگر در بستر مناسبش تحقق پذیرد ،سبب خواهد شد ذهن معماران جوان ودانشجویان معماری بارور شده و با کوشش در این راه دست به تولید اثر زنند و در پیشبرد لبه علم معماری ایران – کشوری که معماری گذشته اش مولف بوده - موثر باشند.
در طول دوران تحصیل نیاز به فضاهای استاندارد و مطابق با نیازهای آموزشی، فضاهای استراحت، تئاتر، بحث و گفتگو در جوامع حاضر در کشورمان حس میشود و برای دانشجویان رشته های هنر و همچنین معماری پاسخگویی به این نیازمندی ها علاوه بر ایجاد لذت بصری، در شکوفا کردن قوه تخیل و خلاقیت بیشتر، نقش مهمتری ایفا میکند. در این پروژه سعی شده است علاوه بر طراحی فضاهای آموزشی مناسب، تا حدودی زمینه مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از نظر جنبه های زیبایی شناختی ایجاد شود. سعی شده میحطی سرشار از سرزندگی و پویندگی با انتخاب عناصر، حرکات و فضاهای خاص طراحی شود و در کنار آن فضاهایی برای لحظات آرامش، تفکر و تعقل، گرد هم آنی، تفریح و تنوع، رفع خستگی و استراحت و شکوفایی خلاقیت برای دانشجویان قرار گیرد. با فارغ از دغدغههایی به محیط بیرون و کار به پرورش روح زیبایی شناسی و قوه تخیل خود بپردازیم.
این مطالب از بعدی وجه تمایز موضوعات هنری از غیرهنری است و حساسیت آموزش رشته هایی را همچون معماری نشان میدهد. از طرفی معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عنصری از اجتماع متمدن هستیم نمیتوانیم از حیطه آن خارج شویم، زیرا معماری عبارت از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی است که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است. و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.
بنابراین مسئولیتی حساس و ظریف بر عهده دانشکدهای معماری کشور میباشد آیا این حساسیت در طراحی فضای آموزشی آن تأثیری میگذارد؟
1-2 تعریف مساله
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود گفت آن گلیم خویش در میبرد ز موج |
بشکست عهد صحبت اهل طریق را تا اختیار کردی از آن این طریق را وین سعی میکند بگیرد غریق را |
1-2-1 درباره معماری
آیا گفتگو درباره معماری ارزشی دارد؟ درعرصه عمل است که ارزش معماری معلوم خواهد شد یعنی معماری خواهد توانست بی واسطه منتقدان و هنرسنجان، خود با مردم با قلب و روحشان سخن بگوید؟
تا بنائی برپا نشود معماری ظهور پیدا نمیکند و گویا روزگاری بوده است که برای تذکر ارزش آن زیاده از الفاظی کوتاه چون زیبا، موزون یا با شکوه بر زبان نمی رفته و پیداست که اگر روزی طبع زیباپرستی از کار باز ایستد از تحلیل و استدلال کاری برنخواهد آمد، اما افزون بر اینکه از روزگار قدیم آموزش هنر و از جمله معماری با تعریفها و معیارهایی همراه بوده موجبات جدیدی برای بحث درباره معماری پیدا شده است.
یکی اینکه از روزگار ما روزگار سیطره علم تحلیلی است و عرصه هنر هم از آن برکنار نمانده، دیگر اینکه معماری در دامان حرفه و حرفه در دامان فرهنگ رشد میکند و امروز که حرفه در تکنیک و فرهنگ در مردم پذیری داخل شده است، معماری هم بیش از پیش موضوع نقد وتفسیر قرار گرفته و آخر آن که نقد و تفسیر در فضای مردم پذیری به قیل و قال تنزل یافته، صفای دریافت بی واسطه را مکدر کرده است.
معماری در حقیقت گهواره رشد بشریت بوده و هست و معماران سازنده این مهد بشریتند آن چنان که جسم نوزاد بشر درگهواره به آسودگی امکان رشد و نمو مییابد. جسم و روح بشریت نیز در بستر معماری مجال نمو و بالندگی خواهد یافت.
در جوامعی که ارزش این بستر مادی تکامل بشر و ارزش معماری و بهای تک تک عناصر و جزء جزء بدنهها و سطوح فضاهای آن شناخته شده است. بهای کار معماران نیز به درستی سنجیده و محترم شمرده میشود و حاصل پویایی هر چه بیشتر معماری و تکاپوی معماران آن جامعه برای بهبود کیفی و کمی معماری در سطح جامعه بومی و حتی در مقیاس جهانی است. جامعه ایران در گذشته و حال دارای معماران بنام و گمنامی بوده است که در تلاش و کوشش در این راستا بوده و هستند و اینکه تا چه حد موفق بودهاند و عوامل رشد معماران و یا عوامل بازدارندۀ تلاش و پیشرفت آنان چه بوده و هست جای تفحص بسیار دارد.
شناخت این عوامل و تأثیر آن بر محیط آموزشی این گروه خاص اجتماع میتواند در جهت طراحی فضاهای مستعد مفید واقع شود.
معماری و شهرسازی در هر کجای دنیا با فرهنگ شیوۀ زندگی و اقلیم ارتباط ناگسستی دارد و معماری مطلوب آن است که بتواند با مسائل مادی و معنوی جامعه هماهنگ باشد و چنانچه نتواند پاسخگوی وجه هنری و روانی سرزمین و مردم آن باشد با شکست مواجه خواهد شد.
با توجه به آنکه یک معمار چه در دوران تحصیل و حتیدر زندگی حرفهای خویش همواره میکوشد تا با توجه به تواناییهای طراحی خویش فضای شایسته متناسب با احتیاجات مادی و معنوی انسان را خلق کند، بنابراین فضای تربیتی چنین شخصیتی نقش بسیار مهم و حیاتی در پرورش استعدادهای وی داشته است و چون زمانی زیادی از زندگی هر دانشجوی رشتۀ معماری در دانشکده سپری میشود این مکان بایستی از غنا و انعطاف و تنوع لازم برخوردار بوده باشد. چه بسا که یک فضای غنی و باارزش بتواند نقش پرورش اذهان را ایفا کند همانطور که فضاهای معمارانه سنتی ما نیز تأثیر بسزایی در فرهنگ و پرورش افکار انسانها داشته است که در محیطهای شهری این تأثیر عیان است.
بر همه واضح است که تأثیر محیط بر تربیت انسانها و بالعکس تأثیر تربیت انسانها بر محیط بسیار چشمگیر است که البته ما بیشتر درصدد کمک گرفتن و ایده گرفتن از فضا و محیط جهت بهبود کیفیت روند آموزش و یا بهتر بگوییم پرورش و تربیت دانشجویان هستیم.
در این محیط است که انتظار میرود هنرمندان طراح و توانمند تربیت شوند که بتوانند به جامعه و مردم و فرهنگ غنی خویش خدمت کنند.
1-2-2 هنر بودن معماری
به یک معنی هنر عنصر لازم همه ساختههای تمدنی است و یک معنی، گوهر کیمیایی است خاص آفرینشهای شورانگیز، منازعه بر سر هنر بودن یا چگونه بودن معماری هم از اختلاف در تمایل به یکی از این دو جانب برمیخیزد. کدام ابزار و وسیله را می توان تصور کرد که در ساختن آن هنر بکار نرفته باشد؟ بحث بر سر ماهیت هنر موجود در یک صندلی و هنر موجود در یک قطعه شعر است.
آیا اگر شعر و موسیقی و نقاشی و مجسمه هم به اندازه لباس و مسکن و اسباب منزل و ضرورت وفور پیدا میکردند همچنان در مقام و منزلت کنونی باقی میماندند؟ یا چه آزمونی میتوان ماهیت و مقام هنری مصنوعات و آفرینشهای گوناگون را سنجید؟ کاربرد مهارت و چیره دستی، انگیزش آفرین و تحسین و تحریک عواطف و احساسات نشانه یا ملاک یا وسیله آزمون هستند که هر کسی آنها را تجربه کرده است. این نشانهها مستقل از هم نبوده، برخی پیامد یا مؤید برخی دیگرند. هر ساخته تمرین ساده یا آفرینش شگفت آور همه یا بعضی از این نشانه ها را دارد.
همه پیشه ها و صنعت ها که ساختن و آماده کردن و ابزارهای مورد احتیاج جامعه را عهده دارند به مهارت نیازمندند. با مهارت و تسلط است که ماده خام به وسیله ای کارساز و شکیل تبدیل میشود. چه معماری که کالائی همگانی است و چه موسیقی و نقاشی و مجسمه که چنان نیستند. در این ملاک شریک اند.
دومین نشان، آفرین و تحسینی است که بی اختیار نثار سازنده و آفریننده آن وسیله کارساز و شکیل میکنیم. محرک این آفرین و تحسین بی اختیار جز ادراک مهارت هنری مستمر در اثر ساخته شده نیست باید ذوق یا حسی درآدمی وجود داشته باشد که سودمندی توأم با زیبائی وسایل و ابزارهای را ادراک کند. علاوه بر این اتحاد سودمندی و زیبایی که در دوره هایی از تاریخ رو به تکامل داشته و در دوره هایی دیگر به انحطاط گرائیده حاکی از کمال جوی قوه ادراک در سایه تجربه و تربیت است.
برگردیم به معماری، معماری هنری است همگانی و ضروری و باید اصیل و معتدل باشد، ما خصوصیتی یگانه آن را از همه هنرها متمایز می کند و آن اینکه معماری خانه و مأمن انسان و ادامه و مکمل و در عین حال رقیب طبیعت است. انسان در معماری پناه میجوید و خانه میکند و همان حال روزنهای به طبیعت می گشاید و اگر روزنه را هم ببندد فضای درونی را با نقش خاطره های آن میآراید. معماری هنری است که در عین حال نمایشگاه و موزه هنرهای دیگر است و در طول زمان با بسیاری از آنها آمیخته و ادغام شده است. ضرورت و تزیین و تجمل در معماری چندان قابل تفکیک نیستند، اما آنچه مسلم است اینکه هدف معماری جز یک عواطف و احساسات و ایجاد شور و هیجان نیست مگر در مواردی که معماری با هنری از این نوع آمیخته ثبت و ادغام شده است.
ضرورت و تزئین و تجمل در معماری چندان قابل تفکیک نیستند. اما آنچه مسلم است اینکه هدف معماری تحریک عواطف و احساسات و ایجاد شور و هیجان نیست، مگر در مواردی که معماری با هنری از این آمیخته باشد، مانند یادبود قهرمانان با حوادث تاریخی که بیش از آنکه معماری باشد مجسمه است و بهتر است کار آن به مجسمه ساز سپرده شود و هر جا که لازم است معمار به او کمک کند، یا معماری به این کار بزند که مجسمه ساز هم هست. بعضی از بناهای عمومی نیز مانند مقر قوای حکومتی با نمایش عظمت و فاصله و بعضی دیگر مانند شهرداری، مسجد، مدرسه و موزه و امثال آنها با نمایش الفت جوئی برندگی مناسبت دارند. البته این گونه مناسبتها هم با تغییرات معتقدات و روحیات مردم دستخوش دگرگونی میشوند. خلاصه اینکه در معماری بعضی از انواع بناها علاوه بر ملاکهای اول و دوم، ملاک سوم یعنی ایجاد تأثیر در عاطفه و احساس هم مورد انتظار است. اما این ملاک در آنها غلبه ندارد و آنجا هم که وجود آن لازم و اثربخش است، نقش تکمیلکننده دارد نه نقش اصلی.
باید جستجو کرد نه در شورآفرینی و تحریک عواطف بر پایه این تلقی است که هنر با پیشه و مهارت خاستگاه معنائی واحد پیدا میکند وقتی که میگوئیم پیشه او، هنر او یا مهارت او نجاری آهنگری یا معماری است.
قرار دادن معماری در زمره هنرهای زیبا که با همنشین کردن آن با نقاشی و مجسمه سازی در یک خانواده و بیرون کردن بقیه حرف و صنایع از این خانواده شروع شد زمینه ساز انحراف معماری از خط مستقیم پرورش مهارتهای ساختمانی و مهندسی و گرایش آن به تبعیت از مبانی هنری نقاشی و مجسمه و خط مقوله زیبائی که وجه مشترک همه هنرها و مخصوصاً هنرهای بصری است . با اغراض خاص هنرهای به اصطلاح شورانگیز شد.
هیچ گاه آموزش مهارتهای ساختمانی به معمار کنار گذاشته نمیشود، مهندس علمی مهارتهای ساختمانی با صنعت ساختمان (مصالح و تکنولوژی) و معماری نظریه پرداز سه جریانی بودند که در معماری جدید غرب مشارکت داشتند. با این تجزیه سه گانه یا همکاری سه جانبه در غرب هم چندان خوش فرجام نبود و معماری نظریه پرداز، چه در آغاز و چه اکنون، نتوانسته است نقشی انسجام دهنده بازی کند.
در واقع مهارتهای ساختمانی و صنعت ساختمان نه تنها مهندسی علمی را راه نبرد بلکه در مقابل چهره انقلابی و نجات دهنده آن خود را باخت و آرام ارام تحلیل رفت. معماری نظریه پرداز هم بدون تکیه بر صنعت و مهارت ساختمانی و بدون داشتن اعتماد به نفس با نگاهی سطحی به تجربیات غرب چشم دوخت.
1-2-3 تعلیم و تربیت معمار
تعلیم و تربیت معمار، نه تدریس معماری، باید معمار باز آورد (و از بالاتر انسان) تعلیم یعنی علمآموزی در اینجا یعنی آموختن دانش مربوط به معماری، معماری از طرفی با انسان زاده شده و با او زندگی میکند انسان را دربرمی گیرد و در جسم و روحش اثر می گذارد اثری بس شدید و عمیق و از طرف دیگر، در اجتماعی نسل میراث فرهنگی و انسانیت است بسیارند آثار معماری که قرنها ماندهاند و هنوز هم قابل استفادهاند و عمرشان به بیش از هزار سال هم میرسد.
پس معماری از لحظهای که تصمیم ایجاد و خلقش در فکر یکنفر نطفه میبندد، تا بعد از مرگش بیشتر از هر مصنوع دیگر با انسان در تماس مستمر است، انس و علاقه فرهنگی ایجاد میکند و با انسان در تأثیر متقابل و مستقیم است، یعنی انسان برترین و اساسیترین عامل است و در معماری، از قبل از تولد تا بعد از مرگ و چنین مصنوعی باید از انسانیت سرچشمه بگیرد و با انسانیت عجین شود و برای انسان و انسانیت باشد. تعلیم عملی معماری باید تا بعد چهارم و حتی بالاتر پیش برود. ماکت بعد سوم کار است. مسائل پیچیده دیگر باید به آن اضافه شود. روابط اجزاء مصالح حجمهایش با همدیگر و رابطه خودش با محیط اطراف و بازمان خود نیز مورد مطالعه قرار گیرند و مثمر ثمر گردند.
حالت دنیای منزوی را برای خود نگهداشته، شاگرد معماری از زندگی رفتار مردم بی خبر است آنچه که در زندگی رخ می دهد را لمس نمیند و با مردم زمانه خود در رابطه نیست. شاگرد تماسش به دوستان، همردیفان، همسایگان و احیاناً معلمش ختم میشود، در قلب اجتماع نیست و معمار میشود. در حالیکه با و حیات انبوه مردم کوچه و بازار آشنائی ندارد. در نتیجه آنچه که می سازد، ناآشنا، ناهنجار، غلط و غیرقابل استفاده از آب درمیآید. معمار باید پیوند آشنا با مردم زمانه خود داشته باشد با آنها اختلاط کند و با زندگی، روحیات عقایدشان از نزدیک آشنا شود، شناخت فرهنگ محیطی که در آن اثر معماری زائیده میشود جزء پایههای مطالعاتی است.
مفاهیم انسانی، موقعیت جغرافیائی فلسفه است، اقتصاد و تکنولوژی است و هنر است که خود از یک سو با عواطف اجتماعی دارد. تربیت معمار بعهده دانشکده نیست. تربیت یک نفر مهندس و شیمیست بعهده دانشکده است. از دانشکده شروع میشود و باتکاء مقداری معلومات اولیه در مورد معمار چنین نیست. کسیکه وارد رشته معماری میشود باید مایه، استعداد و پایهای اساسی مباحث معماری، معلومات عمومی و اجتماعی داشته باشد و اینها را باید تعلیمات قبل از دانشگاهی فراهم کند و متأسفانه قبل از دانشگاهی ما از مباحث معماری و آنچه که پایه و مقدمهای برای تعلیم و تربیت باشد اثری نیست.
باید به معمار تعلیم داد که یک اثر معماری را با چشم میتوان ارزیابی کرد، پا را فراتر از مشاهدات عینی نمیگذاریم، در صورتی که مشاهدات و ارزیابی ها باید ذهنی باشد نه عینی.
معماری پدیدهای فیزیکی نیست بلکه پدیدهای معنوی و وسیلهای برای پیشبرد سطح فرهنگ اجتماعی است.
معماری از یک سو به مسائل عینی و از سوی دیگر به ذهنیات و روح انسانی وابسته است که این دومی تابع نامعین است و یا حداقل تا به امروز شناخته نشده است.
معمار امروز مثل بقیه، آدمی است صاحب فرهنگ قطعه قطعه شده، صاحب اخلاق متزلزل صاحب ترجیح غیرمنطقی – آدمی است مصرف کننده و محصولاتی که مصرف میکند بسیار متنوع چه بسا بسیاری از آنها زائد است. فقط فکر میکند خوشبختی و تکامل در رفاه بیشتر است و رفاه بیشتر از مصرف بیشتر ناشی میشود.
خوب امروزه میخواهیم معمار تربیت کنیم دانشکدههای ما مجبور هستند با ضوابط جامعه حرکت کند برای اینکه تعلیم دهنده ها هم از جامعه خودمان هستند. قضیه به طوری به دور تسلسل میافتد. مردم ما را می سازند و ما مردم را.
جامعهای که سریع پیش میرود فوراً احتیاج به ساختمان دارد. دانشکده معماری فوراً باید معمار تربیت کند. نه تبع فوراً کنکور تربیت داده میشود و فوراً 60 نفر جای خالی هست این انتخاب طبیعی نیست نتیجه اینست که مؤسسهای مقداری ضوابط عدهای یاد میدهد و آنها را به صورت تکنسین هایی با الگوهای فرهنگی درمیآورد. اینها ادعای معماری دارند ادعای مواجهه با متافیزیک فرهنگی و روابط اجتماعی و تبدیل آن به فیزیک و عینیت مادی (ساختمان) ولی فقط کارگرانی هستند که مقداری قوانین میدانند.
روشن است که سرتاسر شهر را که نگاه کنیم و عکس العمل این ترتیب دیده میشود هزاران مشکل و هزاران تناقض در یک نقطه شهر تمام ساختمان از شیشه است کنارش تماماً بسته، اولی کاملاً آمریکائی است دومی بی شباهت به کارهای ایتالیائی نیست و سومی که از همه خندهدارتر است شبیه بناهای باستانی یونان است این ترجیح ها ریشه فرهنگی دارد و معماری که اولی را ترجیح میدهد از فرهنگی دیگر تغذیه شده و دومی از یک یدیگر و همه درد در پشت ریشه گلی است. برای آنکه ما خودمان را نمیشناسیم.
اشکال اساسی ما فرهنگ است به تکنیک ما ، باد فرهنگ و یا مغز اگر کار کنیم از تکنیم میتوانیم استفاده بریم و گرنه تکنیک تنها یک شوخی است به درد آدم بی تصمیم و بی فرهنگ و بدون آموزش لازم و بی منطق نمیخورد.
1-2-4 نگرشی به روش آموزش معماری در گذشته و حال
در کشور ما تا قبل از رواج روشهای جدید در سالهای اخیر آموزش معماری نیز مانند بسیاری ارزشها به روش انتقال تجربه در حین انجام کار عملی از طرف استاد به شاگرد صورت میگرفت. معماری در روش سنتی آن به عنوان فن ساختمان مطرح میشد و در مورد اصول فلسفه و جنبههای نظری آن به شکل یک سری الگوهای مشخص و مقدس و بدون تغییر که عصاره تجربیات نسلهای پیشین و نشأت گرفته از اصول فرهنگی و عقیدتی آن بود بعنوان قوانین لایتغیر مورد پذیرش نسلهای بعدی قرار گرفته و بکار بسته میشد. ابتکار و بدعت گذاریها خارج از چهارچوبهای فکری پذیرفته شده مورد قبول واقع نشده و هر گونه تغییر جزئی تا زمانی که جا افتاده و به صورت اصل پذیرفته شود، احتیاج به گذشته سالها و گاه چندین نسل داشت.
فایل مطالعات به صورت word می باشد.
برای خرید این پروژه می توانید بر روی دکمه خرید کلیک کرده و هزینه را پرداخت نمایید، به محض اتمام خرید لینک دانلود برای شما فعال می گردد ( راهنمای خرید )
تخفیف ویژه 35000هزار تومان
تخفیف ویژه 30000هزار تومان
این مطلب در تاریخ: 8 / 6 / 1390 ساعت: 10:56 منتشر شده است
برچسب ها : broozcad,ir, http://broozcad,ir/, انتخاب موضوع پایان نامه, انتخاب موضوع پایان نامه معماری, بروزکد, پایان نامه دانشکده معمار, پایان نامه دانشکده معماری, پایان نامه دانشکده معماری و هنر+نقشه های کامل اتوکدی, پایان نامه معماری, پایان نامه های کارشناسی ارشد > کارشناسی ارشد, پایان نامه های کارشناسی ارشد > کارشناسی ارشد پژوهش هنر, پایان نامه های کارشناسی ارشد > کارشناسی ارشد دانشکده هنر, پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده معماری, پایان نامه های کارشناسی دانشکده معماری٬ پایان نامه و رساله معماری, پروپوزال پایان نامه, پروپوزال دانشکده, پلان دانشگاه هنر ومعماری, پوستر, داشنکده ایرانی, دانشکده A-A لندن, دانشکده خارجی, دانشکده معماری, دانشکده معماری ppt, دانشکده هنر توکیو, دانشکده هنر دانشگاه تهران, دانشگاه هنر ومعماری, دانلود پایان نامه دانشکده معماری,دانلود پایان نامه های معماری, دانلود پروپوزال پایان نامه, دانلود پروژه های معماری, دانلود رایگان پایان نامه معماری, دانلود رساله پایان نامه معماری, دانلود نقشه اتوکدی, دانلود نقشه دانشگاه هنر ومعماری, رساله, رساله دانشکده, رساله دانشکده معماری, رساله دانشکده هنر٬ رساله دانشکده هنر و معماری, رساله معماری, رساله هنر, رساله هنر و معماری, رساله و پایان نامه دانشکده معماری, رساله و پایان نامه دانشکده هنر و معماری, ضوابط و استانداردهای طراحی دانشکده, مطالعات, مطالعات دانشکده معماری doc, مطالعات رایگان دانشکده معماری, نقشه اتوکدی دانشکده, نقشه دانشکده معماری, نقشه دانشگاه هنر ومعماری,