>

معماری دوره ساسانیان

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

موضوعات

نویسندگان

آخرین نطرات کاربران

Janetguawl - - 1397/11/12
سودا - ببخشید این موزه کجاس؟
پاسخ: با سلام دوست عزیز این موزه برای مکان خاصی نیست، طراحی شده مهندسین سایت بروزکد هستش. - 1395/8/14
elik - مجتمع اداری تجاری - 1394/8/3/broozkad
payam_mb - دمت گرم - 1394/7/17/broozkad
nazanin - سلام پلان کودکستان نما برش سایت پلان پرسپکتیو داخلی و خارجی داشته باشه - 1393/12/14/broozkad
احمد عذاراصل - دانلود پروژه معماری سیرتحول هتل در جهان
- 1393/11/16
سهراب احسانی - با عرض سلام و خسته نباشید
من به عنوان مترون یک بیمارستان در کرمانشاه خواستار طراحی یک بخش icu در فضای 750 متر مربع با به تخت بستری هستم.
با تشکر فراوان
منتظر جوابتون هستم
پاسخ:دوست عزیز جهت هماهنگی بهتون ایمیلی زده میشه - 1393/11/16/broozkad
قیمت پرینتر - ممنون از سایت عالیتون
لایک دارین
مرسی - 1393/11/8
ali - - 1393/10/1/broozkad
سلیمی - سلام تبریک میگم وب بسیار خوبی دارید
موفق باشید
یا حق - 1393/9/28

امکانات جانبی

معماری دوره ساسانیان

بازدید: 9374
دسته بندی: تاریخی,معماری,,,

از مهم‌ترین ویژگى‌هاى معمارى ساسانى مفهوم فضاست. بعبارت دیگر فضا در معمارى ساسانى مجزا بکار رفته یعنى دیوارها آن‌را توجیه و تفسیر مى‌کرد. معمارى ساسانى نقطهٔ مقابل معمارى رومى بود که در آن دسترسى به یک فضاى فریبنده و پویا از موارد اصلى به شمار مى‌آمد.
 ایران را باید زادگاه اسلوب سوارکردن گنبدى گِرد برپایه یا زمینه‌اى چهارگوش دانست. همچنین اسلوب طاق‌زنى متقاطع بر قوس‌هایى ستبر که در ایوان کرخه (نزدیک شوش) بکار رفته و بسیار مستحکم است؛ چندین قرن پیش از آنکه در معمارى رومى‌وار و گوتیک بکار رود، در ایران به ثمر رسید.

اصل تقارن در معماری ساسانی

http://tarikhema.ir/images/2012/04/682px-Chehel_Sotoon1.jpg

در معمارى ساسانى اصل تقارن در بخش‌هاى مختلف ساختمان معمول بوده است. دربارهٔ شهرسازى دورهٔ ساسانى اطلاع کمى در دست است. فیروزآباد در دورهٔ اردشیر اول تأسیس شد و پلان مدوّر داشت و این نوع پلان شهرى متأثر از یک سنت باستانى آشورى بود.
 اما هنگامى‌که شاپور اول بیشاپور را مى‌ساخت، از پلان هیپوداموسى استفاده کرد و طرح شبکه‌اى بدان داد و به محلات مختلف تقسیم کرد. در سایر شهرهاى ساسانى اطلاع چندانى در دست نیست؛ از جمله آنها جند بیشاپور، در بین دزفول و شوشتر در خوزستان بود و نیز ایوان کرخه را مى‌توان نام برد.

بنایی با سیستم برج و بارو
 از بناهاى معروف دورهٔ ساسانیان قلعه‌دختر است. این بنا با سیستم برج و بارو ساخته شده و به سمت کوهستان متمایل است و از سه بخش تشکیل شده که در سطوح مختلف قرار گرفته‌اند و با محورى واحد از دیواره محاصره شده است. بلندترین بخش دیوار برح عظیم نیم‌دایره‌اى است به منظور دیدبانی؛ در پایین‌ترین سطح هم حیاط واقع شده است.

‘ تنها اثرى که از گچ‌برى ساسانى باقى مانده، در تزیین اطراف یکى از تاقچه‌هاست که ایوان را زینت داده است. این ساختمان همهٔ ویژگى‌هاى یک قلعه نظامى را در خود جمع دارد. شبیه قلعه‌اى است که شاپور اول در مدخل در، بیشاپور برپپا کرده است. احتمال قریب به یقین این است که تنظیم بنایى بر روى سه سطح متفاوت حاوى بعضى مفاهیم رمزى و جادویى و یا مذهبى باشد.
 بناى دیگر این دوران قصرى است در فیروزآباد که در زمان اردشیر اول ساخته شده که بر روى پلانى سه‌گوش برپا شده است.

ایوان کرخه

http://tarikhema.ir/images/2012/04/468770_orig1.jpg

ایوان کرخه اثر دیگرى است که در منطقهٔ شوشتر روى رود کرخه است. این بنا یک شهر قلعه‌اى باستانى ساسانى است که شاپور دوم آن‌را براى حفظ آثار قصر سلطنتى به گوشه‌اى مستحکم و برج و بارودار ایجاد کرده است؛ این بنا داراى دو راهرو، یک تالار بزرگ و یک کوشک سه ایوانى و دیوارهایى با نگاره‌هایى بر آن است.
 در ناحیهٔ قصر شیرین کردستان در میان خرابه‌هایى که بقایاى بناهایى وجود دارد که در میان این خرابه‌ها از همه مهم‌تر عمارت خسرو است، که نقشهٔ منسجمى دارد و اصل تقارن در آن وجود دارد. در حدود سه میلى جنوب عمارت خسرو کاخى معروف به هوش گورى قرار دارد که ظاهراً داراى همان پلان و نقشه‌اى است که عمارت خسرو دارد.
 گروه سوم ساختمان‌هاى آن منطقه به چهارقاپو معروف است که اطلاعات زیادى از آن در دست نیست. این ساختمان بناى چهارگوش بزرگى است که در هر دو سو درى دارد و با طاقى پهن مسقف شده است.

طاق کسری

http://tarikhema.ir/images/2012/04/3391.jpg

طاق کسرى در تیسفون یکى از معروف‌ترین آثار تاریخى ساسانى به‌شمار مى‌آید، که امروزه از آن تنها یک ایوان بزرگ و بخش جنوبى نماى پیشین است.
 اقامتگاه‌هاى خصوصى نیز از جمله کاخ‌هاى شماره یک و دو شهر کیش از جمله بناهاى این دوره است. دو آتشگاه نیز در فارس و لارستان کشف شده که داراى معبد و چهارتاق بوده‌اند. آتشگاه‌ها به‌طور کلى یک ساختمان چهارگوش بوده‌اند که مسقف به گنبد در زاویه سکنج‌ها هستند و نیز یک در ورودى دارند. این نقشه ساده و سنجیده احتمالاض در سایر عبادتگاه‌ها نیز استفاده مى‌شده است. در آتشکوه در جنوب قم نیز بقایاى یک چهارتاقى دیده مى‌شود و نیز در نزدیکى فیروزآباد فارس و در مناطق دیگر بناهاى چهارتاقى به‌چشم مى‌خورد. و نیز باید از عبادتگاه‌هایى نام برد که به‌گونهٔ مشعلى بر بالاى مکان‌هاى مرتفع قرار دارند مانند تخت‌کیکاوس و تخت‌رستم.

معماری کلیسا در دوران ساسانی

http://www.tarikhema.ir/images/2012/04/20110914144224955_231.gif

در دوران ساسانى کلیساهایى نیز ساخته شده‌اند که از نظر ریخت‌شناسى غیر متعارفند. دیوارساختمان‌هاى ساسانى تزیینات زیبا و بى‌نظیرى دارد و الگوهاى ساسانى از طراح‌هاى هندسى و گیاهى و نیز طراحى‌هاى پیکره‌اى نظیر انواع حیوانات تشکیل مى‌شد. در نقوش گچ‌برى‌ها از قالب‌هاى هلنى اقتباس شده بود. ساسانیان از تزیین سنگ نیز در محدودهٔ کم استفاده مى‌کردند و نمونه‌هاى آن‌را مى‌توان در کاخ سنگى بیشاپور برگرفته از سنت پارتى در آتشکده بیشاپور در محل پیش‌آمدگى‌ها و نیز در بیستون و طاق‌بستان مشاهده مى‌شود.

آتشکده ها و چهار طاقی ها در دوره ساسانی

شاید پس از کاخ ها ، آتشکده ها مهمترین آثار بر جای مانده از دوره ساسانیان باشد . این بنا ها مکانی برای گرامیداشت آتش مقدس و مراسم مذهبی بوده اند و لذا از نظر معماری مبتنی بر اص.ل خاص و ویژه هستند .

در دوره ساسانی سه آتش بزرگ به نام های آذر فرنبغ ، آذرگشسب و آذر برزین مهر ( مهر برزین) وجود داشته که متعلق به سه طبقه از طبقات اجتماعی زمان ساسانی بوده اند . اگر آتشکده های ساسانی نسبت به اهمیت آتش های آنها درجات متفاوتی داشتند اما اساس ساختمانشان  تا حدودی یکسان و منطبق بر نقشه ای واحد بوده است. فرم معاری آتشکده عبارت بوده است از یک بنای  چهار ضلعی که در چهار ضلع آن چهار درگاه تاقدار داشته است و بر روی این فضای چهار ضلعی گنبدی قرار می گرفته است ، به همین دلیل است که به چهار طاقی نیز مشهور شده اند . گاهی این چهار طاقها به صورت منفرد هستند اما در بعضی از آنها دالان طواف دار و فضا های وابسته دیده می شود ، مانند آتشکده قصر شیرین . اصولا این بنا ها را بر روی بلندیها می ساخته اند. از آتشکده های معروف این زمان می توان به آتشکده آذر گشسب در تخت سلیمان آذر بایجان اشاره کرد.

طرح ساخت آتشکده ساسانی

طرح و ساخت آتشکده ساسانی به حدی ساده و و نیرومند بوده است که تاثیر بارزی بر معماری شرق و غرب داشته است. در سرزمین های تحت قلمرو آئین بودا شباهت کافی آتشکده با استوپا مورد قبول است. آتشکده به خاطر فضای بزرگ داخلی امتیازات بیشتری داشته است. لذا بر این اساس بوده که شکل این نوع بنا برای یک استوپای مقدس اقتباس شده است . بدین نحو که داخل آن را هم برای اجرای عبادت بکار می بردند و هم آنرا با مجسمه های بودا پر می کردند . در باختر ( غرب ) این نفوذ حتی بیشتر و آشکار تر است.

تیسفون

 در غرب رود دجله شهری باستانی قرار دارد که هم پایتخت اشکانیان بوده هم پایتخت ساسانیان. این شهر هم اکنون در سی کیلومتری بغداد قرار دارد. این شهر پایتخت زمستانی پادشاهان ایران بوده و بناهای آن یکی از با ارزشترین بناهای به جا مانده از ایران باستان است و تاق معروف کسری در این شهر قرار دارد. این شهر در سال ۶۳۷میلادی به دست اعراب افتاد و گنجینه ساسانی در این شهر به غارت رفت.

  تاق کسری یا ایوان خسرو عظیم ترین بنای ساسانی و یکی از شاخصهای معماری جهان میباشد. این ایوان۴۳متر ارتفاع و ۲۵متر پهنا دارد. این ایوان بر دیوارهایی با قطر ۴ تا ۷ متراستوار است.تاق کسری در سال ۱۸۸۰ فرو ریخته است.بر بدنه طاق کسری تصاویری از فتح شهر انطاکیه توسط ساسانیان نقاشی شده بود
 ابن فقیه از این بنا به عنوان شگفتیهای جهان نام برده.طبری از مشاوره خلیفه منصور با وزیر ایرانی اش خالد برمک در مورد تخریب این بنا نام برده است

قلعه بابک یا قلعه جمهور

قلعه بابک یا قلعه جمهور در ۵۰ کیلومتری شمال اهر و سه کیلومتری جنوب غربی کلیبر قرار دارد. این قلعه بر فراز کوهستانی با ارتفاع ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از دریای آزاد قرار دارد و دره های اطراف قلعه از ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر عمق دارند. جز یک راه ورودی به قلعه همه اطراف آن صعب العبور میباشند. این قلعه در قرن چهارم هجری محل فرماندهی بابک خرمدین بود و از همین جا او و یارانش توانستند به مدت بیست و چند سال عساکر عرب را که به قصد سرکوب او آمده بود مورد حمله و شبیخون قرار دهند. داستان زندگی بابک خرمدین برای مردم آذربایجان و همه مردم ایران بسیار مهیج و مورد علاقه است واسطوره مقابله سرداری ایرانی با مهاجمان خارجی میباشد

برداشت کلی از معماری ساسانی

به طور کلی در باره معماری ساسانی باید گفت که : معماری این عهد بر اساس معماری بومی و نواحی خشک مرکزی و شرقی ایران بنیان گزاری شده است. بدین معنی که در ابنیه بزرگ سلطنتی هخامنشی پوشش مسطح و احداث ایوان ها و تالار های ستون داریا به عبارت دیگر ابنیه سرزمین های شمال ، سر مشق اصلی معماران و  سازندگان آن ها بوده است و در بنا های دوره سا سانی اعم از کاخهای سلطنتی و آتشکده ها ، پوشش های گنبدی و ساختن ایوان هایی با طاق های ضربی ( گاه واره ای) و چهار طاقیهای مخصوص آتشکده متداول بوده است  و اساس معماری عهد ساسانی را تشکیل می داده است.

برای هرچه بهتر شدن وب لطفا نظراتتان را دریغ نکنید


می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: 14 / 2 / 1391 ساعت: 18:39 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 567
کل نظرات کل نظرات : 118
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 338

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1424
بازدید دیروز بازدید دیروز : 17104
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 142
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1710
آي پي امروز آي پي امروز : 475
آي پي ديروز آي پي ديروز : 5701
بازدید هفته بازدید هفته : 30454
بازدید ماه بازدید ماه : 110973
بازدید سال بازدید سال : 183199
بازدید کلی بازدید کلی : 2023695

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 3.17.110.162
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

درباره ما

 سایت بروزمعماران برتر
(خوش آمدید) بازدید کنندگان محترم درانتهای هر بازدید نظر های خود را ذکر فرمایید"با تشکر......... (مدیر : admin)

مطالب پربازدید

دانلود پروژه های معماری دانلود پروژه های معماری
دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1) دانلود نقشه های کامل یک فرهنگسرا شامل 3dو نقشه های کامل.فرهنگسرا شماره (1)
دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل) دانلود نقشه های اتوکدی دانشکده معماری(نما.برش.پلان.سایت.وجزیات کامل)
دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت دانلود پروژه معماری مديريت و تشكيلات كارگاهي با فرمت پاور پوینت
دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا دانلود پروژه تحليل موزه ميلواكي اثر كالاتراوا
دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای دانلود رایگان نقشه های کامل فرهنگسرا حرفه ای
دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان) دانلود نقشه های کامل مهد کودک(پلان ها .نما.برش.سایت پلان)
دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری دوره رنسانس با فرمت پاورپوینت
دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg دانلود پلان مدرسه و هنرستان با فرمت dwg
دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها دانلود نقشه فرهنگسرای زیبا و شیت بندی شده شامل پلان ها،نما،برش،سایت،پرسپکتیو ها
دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2  پاورپوینت دانلود پروژه عناصر و جزئیات ساختمانی2 پاورپوینت
دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری دانلود پروژه ترکیب احجام در معماری
ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس ریچارد میر خانه داگلاس و کارهای مشهورش....فروش ...دریافت نمره الف کلاس
دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل دانلود نقشه های اتوکدی کامل موزه موسیقی .پلان.نما.برش.سایت.کامل
دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری بررسي نمونه پلان هاي مجتمع مسکونی با فرمت پاورپوینت
دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر دانلود پروژه معماری انسان.طبیعت.معماری درتمدن مصر
دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت دانلود پروژه معماری محوطه سازی درس عناصر جزئیات با فرمت پاورپوینت
دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1 دانلود نقشه های کامل اتوکدی مجموعه مجتمع مسکونی 1
دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا دانلود پروژه معماری تجزیه تحلیل فیزیکی فضاهای کلی یک فرهنگ سرا
پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف پروژه پاور پوینت زاها حدید برج لیلیوم کاملا تکمیل برای دریافت نمره الف

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



پشتیبانی

جلوگیری از کپی کردن مطالب

مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند